Instagram

@nutribulletpolska
 Oficjalna polska strona NutriBullet - urządzenie, które przywraca witalność i energię! 🍌🍓🍹

Kalendarz sezonowości - jak i dlaczego warto jeść zgodnie z naturą? 2
Kalendarz sezonowości - jak i po co jeść zgodnie z naturą?

Kalendarz sezonowości – czym jest i dlaczego warto go używać?

Sezonowość to termin, który powrócił do łask w ciągu ostatnich kilku lat. Jesteśmy coraz bardziej świadomi tego co jemy i chcemy jeść dobrze i zdrowo.

Ale jak to zrobić?

Najłatwiej skorzystać z kalendarza sezonowości. Czym on jest? Jest to spis warzyw i owoców, które warto jeść w danym czasie – w ich naturalnym cyklu wzrostu i dojrzewania. Jedzenie zgodne z kalendarzem sezonowości pozwoli nam na wykorzystanie najbardziej dojrzałych, najsmaczniejszych i najtańszych produktów w danym czasie, w danym miejscu. Oczywiście kalendarz sezonowości w Polsce będzie różnił się od tego w Hiszpanii. Dlatego też warto bazować na lokalnych składnikach i producentach, którzy wkładają mnóstwo pracy i serca w uprawę oraz zbiory w odpowiednim dla natury czasie.

Rolnictwo ekologiczne

Co zatem powinniśmy jeść?

To zależy kiedy. Kalendarz sezonowości widać najlepiej na lokalnych rynkach i bazarkach. Wczesna wiosna to okres nowalijek – spragnieni wiosny czekamy na pierwsze rzodkiewki i rzeżuchę. Im później, tym więcej warzyw i owoców pojawia się na straganach. Pierwsze marchewki, fasolka szparagowa, szparagi. Wszystko to powinniśmy jeść dokładnie w tym okresie.

Lato i jesień to czas największych zbiorów. Truskawki i pomidory to produkty, które uwielbiamy. Dlaczego więc należy je jeść wyłącznie w sezonie? Zauważyliście, że kupując pomidory lub truskawki poza sezonem, mają one zupełnie inny smak, niż te jedzone latem? Uprawiane są w szklarniach, przy sztucznym oświetleniu – nie mają możliwości nabrać naturalnego, pysznego smaku. Dlatego warto latem i jesienią przygotowywać przetwory z produktów dostępnych jedynie sezonowo. Z truskawek można zrobić dżem lub zamrozić je w całości, a następnie dodawać zimą do koktajli. Posiadając mocny blender nie trzeba ich rozmrażać przed użyciem.

Z pysznych letnich pomidorów, które na targu potrafią kosztować nawet 1,5 zł za kilogram warto przygotować przeciery, by zimą móc cieszyć się pyszną pomidorową i przypomnieć sobie smaki wakacji.

Są jednak też warzywa i owoce, które można jeść przez cały rok – chodzi o warzywa korzeniowe oraz owoce takie jak jabłka i gruszki. Marchewki czy ziemniaki dostępne są przez cały rok, i nawet zimą jeśli były dobrze przechowywane smakują wspaniale. Należy pamiętać, że takie produkty powinny być przechowywane w temperaturze ok 7-10 stopni oraz w ciemnym i wilgotnym miejscu.

Kalendarz sezonowości

Poniżej przygotowaliśmy listę produktów, które warto spożywać w danym miesiącu. Spróbujcie, a zauważycie, że odżywiacie się lepiej, smaczniej a dodatkowo zaoszczędzicie mnóstwo pieniędzy.

ZIMA

kiszonki

Zimą najlepiej postawić na przetwory, kiszonki, warzywa korzeniowe i kiełki. Jeśli chodzi o owoce to polecamy jabłka i gruszki. Dodatkowo warto wzmocnić swój organizm i pracę mózgu orzechami i nasionami, które są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Więc co dokładnie powinno znaleźć się w naszym jadłospisie zimą?

  • Kiszona kapusta/buraki/ogórki – te produkty będą wspierać Twoją odporność
  • Jabłka i gruszki – dostarczą Ci witamin, minerałów i błonnika
  • Orzechy i nasiona, które są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych – niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania mózgu.
  • Jarmuż – zimowa „sałata” – spora dawka magnezu i wapnia -> nie wiesz jak go jeść? Dodaj go do koktajlu lub upiecz z niego chipsy!
  • Skorzonera – „zimowe szparagi” – źródło witamin i błonnika
  • Warzywa korzeniowe (marchew, seler, pietruszka, burak, ziemniaki) – źródła błonnika, antyoksydantów i minerałów
  • Czosnek – naturalny antybiotyk – pomaga zwalczać objawy przeziębienia
  • Kasze – są źródłem witamin z grupy B, minerałów i błonnika
  • Rośliny strączkowe (fasola, ciecierzyca, soczewica, groch) – źródło aminokwasów i białka – idealnie też zastąpią mięso w twoich potrawach
  • Kiełki – póki nie ma sałaty, postawcie na parapecie kiełkownicę i spróbujcie wyhodować je sami!

WIOSNA

To czas, kiedy wszystko budzi się do życia. Nie możemy doczekać się świeżych warzyw i owoców, ale jeszcze w marcu wstrzymajcie się z ich zakupem. Większość jest importowana lub sztucznie pędzona. Czas na nowalijki zaczyna się powoli, by następnie wybuchnąć kolorami i wspaniałym smakiem.

Marzec

Owoce to wciąż polskie gruszki i jabłka. Do jadłospisu możecie zacząć dołączać rzodkiewkę (ale wyłącznie jeśli macie zaufanego dostawcę), szczypiorek i różne natki. Spróbujcie też jeść rzeżuchę!

Kwiecień

Coraz bliżej szczęścia. W kwietniu na pewno dobra będzie rzodkiewka – zacznie się też sezon szparagowy. Dodajcie do tego szpinak a wasze talerze się zazielenią.

Maj

Chłodnik z botwinki – najlepsze co może być. Do majówkowych spotkań przy grillu zróbcie też sałatę z dobrym dressingiem, zupę szczawiową i ciasto z rabarbaru.

LATO

To już jest ten moment! Latem można cieszyć się większością owoców i warzyw. To raj dla miłośników zdrowego jedzenia. Najadajcie się i zróbcie zapasy – maliny i truskawki zamroźcie, z wiśni zróbcie konfitury, a ze śliwek powidła. Letnie pomidory warto przerobić na przeciery, by całą zimę cieszyć się pachnącą latem zupą pomidorową.  

Czerwiec

Czerwiec = truskawki, prawda? Jeśli będziecie mieć ich przesyt, sięgnijcie też po agrest i czereśnie. Z warzyw pojawia się bób, fasolka szparagowa, młode ogórki i młode ziemniaczki. Idealny pomysł na obiad.

Lipiec

Truskawki się skończyły, natomiast pojawiają się wiśnie, morele i nektarynki, a także śliwki i porzeczki. Dalej możecie cieszyć się młodymi buraczkami, młodą marchewką, sałatą, oh jest tego tyle. Jedz wszystko, na co masz ochotę – to jest ten moment!

Sierpień

Jabłka, gruszki te zerwane prosto z drzewa są najsmaczniejsze. Dodatkowo śliwki powinny teraz być najsłodsze, mirabelki powoli zaczynają spadać z krzaka. Ale co tam owoce – sierpień to najlepszy okres dla pomidorów. Idealnie dojrzałe, soczyste i słodkie od słońca. Nie ma nic lepszego niż sierpniowe zbiory. Dodajcie do tego też paprykę i jeśli nie możecie się doczekać to powoli pojawia się dynia.

JESIEŃ

Jesień to czas dyniowatych. Dynie, cukinie i kabaczki, to one powinny królować na waszym stole. Jeśli kupiliście za dużo dyni, to warto część z niej upiec, następnie zmiksować na gładką masę i zamrozić – jak znalazł będzie gdy zapragniecie dyniowej zupy – gotowa w 15 min. Do dyniowatych dołączajmy też buraki i brokuły (te też warto zamrozić na zapas).

Wrzesień

Pigwa, winogrona, żurawina, dzika róża i czarny bez to tylko krótka lista dostępnych we wrześniu owoców. Jeśli chodzi o warzywa, to możecie wspomóc się listą z sierpnia + dodać coraz więcej dyniowatych.

Październik i Listopad

Październik to miesiąc ziemniaka i dyni. W listopadzie nie zapomnijcie o szpinaku i kalafiorze. Będą pyszne. Na deser w październiku zjedzcie winogrona, a w chłodne listopadowe wieczory humor poprawią Wam słodkie i soczyste gruszki.

I co, nie jest to wcale takie trudne, prawda?

Dowiedz się więcej o NutriBullet klikając tutaj.

Komentarze do wpisu (2)

19 kwietnia 2019

Jej, jak miło ^^ ODPOWIEDŹ ADMINISTRATORA : dziękujemy i pozdrawiamy zespół Nutribullet.

26 kwietnia 2019

Podoba mi się ten kalendarz sezonowości. Najlepiej byłoby go wydrukować i przytwierdzić magnesikiem do lodówki, żeby codziennie zerkać, stosować jego rady, aż wejdą w nawyk... Nasze organizmy już tak mają, że teraz rzeczywiście lepiej smakuje nam rzodkiewka niż pomidor itd. Zamrażam truskawki, bo są dużo smaczniejsze niż te kupione w marketach i przede wszystkim są nasze, polskie!!! Dziękuję za artykuł...jest dobrym przypomnieniem tego co powinno być oczywiste. ADMINISTRATOR: dziękujemy i pozdrawiamy zespół Nutribullet.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl