Instagram

@nutribulletpolska
 Oficjalna polska strona NutriBullet - urządzenie, które przywraca witalność i energię! 🍌🍓🍹

Zdrowa dieta a witamina D - jak wzmocnić osłabiony organizm? 0
Zdrowa dieta a witamina D - jak wzmocnić osłabiony organizm?

Witamina D nazywa jest także „słoneczną witaminą” - jej nazwa jest nieprzypadkowa. Suplementacja tego składnika jest szczególnie ważna jesienią i zimą oraz gdy nie mamy okazji przebywać tyle na słońcu, ile zalecają specjaliści. Jak wzmocnić osłabiony organizm? W czym jest witamina D? Czy jej niedobór może być groźny? Na wszystkie te pytania znajdziesz odpowiedź w naszym artykule.

Jasień i zima to pory roku, gdy szczególnie brakuje nam pogodnych dni. Ziemia jest odsunięta dalej od Słońca, przez co ilość promieni wytworzonych przez gwiazdę dociera do nas w znacznie mniejszym stopniu. Dlaczego o Słońcu mowa? Główne źródło witaminy D, w naszym organizmie, to reakcja właśnie na działanie promieniowania UV. Wystarczy zaledwie 15 minut dziennej ekspozycji w letni dzień, by organizm przyjął odpowiednią dawkę. Tak naprawdę witamina D3 to nic innego, jak hormon powstający z cholesterolu pod wpływem słońca.

Jednak nie tylko pora roku może wpływać na nasze przebywanie na świeżym powietrzu. Koronawirus i globalna pandemia sprawiły, że zdecydowanie rzadziej wystawiamy się na zbawienne słońce. Szczególnie po wymagających ostatnich miesiącach jesteśmy narażeni na niedobór witaminy D. Czy jej brak ma wpływ na zdrowie? Tak! Jak wzmocnić osłabiony organizm? Właściwą i zdrową dietą! Naturalne składniki przychodzą nam nie pierwszy raz z pomocą.

Witamina D – co sprawia, że jest tak ważna dla organizmu?

Od dawna wiemy, że witamina D jest odpowiedzialna za prawidłowe wchłanianie wapnia i fosforu, a co za tym idzie - mineralizację kości. Dlatego tak ważne jest zachowanie prawidłowego poziomu, szczególnie wśród dzieci. U osób starszych może mieć wpływ na łatwiejszą łamliwość. Zalecana ilość, może pomóc także w walce z próchnicą zębów.

Nie tylko kości zyskają dzięki odpowiednio zbilansowanemu poziomowi naszej „dawki słońca". Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak wzmocnić odporność, szczególnie w trakcie pandemii koronawirusa, nie zaniedbuj tego składnika. Naukowcy dowiedli, że jego zawartość w organizmie wspomaga prawidłowe działanie układu immunologicznego. Co za tym idzie, stajemy się odporniejsi na otaczające nas wirusy i bakterie.

Lekarze coraz częściej przypisują witaminie D także zmniejszanie ryzyka zachorowania na niektóre nowotwory. Dodatkowo ma ona wpływ na nasz humor. Zauważyłeś, że w czasie zimowych czy jesiennych długich wieczorów czujesz większe zmęczenie lub senność niż latem? To może być pierwszy symptom niedoboru witaminy D!

Zachód słońca - witamina D, co daje?

Dlaczego niedobór witaminy D może być szkodliwy?

Już wiesz, że prawidłowy poziom jest szczególnie istotny dla układu kostnego i immunologicznego. Brak witaminy D może stać się przyczyną wielu schorzeń np. krzywicy czy zniekształcenia sylwetki. Szczególnie rodzice powinni dbać, by ich pociechy miały odpowiednią dawkę tego życiodajnego składnika. Niedobór przyczynia się również do pogorszenia stanu skóry, więc jeśli chcesz zadbać o swój wygląd –zacznij od środka!

Chcąc skutecznie walczyć z atakującymi wirusami i bakteriami, musisz wspomagać swoje zdrowie. Naturalne wzmocnienie organizmu polega na odpowiednio zbilansowanej diecie oraz higienicznym stylu życia. To jeden ze skuteczniejszych sposobów na radzenie sobie w wymagających czasach. W przypadku pandemii koronawirusa należy zadbać także o szereg innych czynników, jak np. dokładne mycie rąk przez co najmniej 30 sekund. Jednak jeśli sprawisz, że Twój organizm będzie otrzymywał należytą dawkę potrzebnych witamin i minerałów, łatwiej mu będzie stawić czoła codziennym wyzwaniom.

Jak wzmocnić osłabiony organizm, czyli dieta bogata w witaminę D

Największą dawkę witaminy D przyswajamy podczas kontaktu z naturalnymi promieniami UV. Wtedy w kontakcie z naszą skórą, ciało człowieka zaczyna samodzielnie produkować tą życiodajną moc. Jeśli nie masz możliwości przebywać wystarczająco dużo na słońcu, musisz zadbać o dodatkową suplementację.

Jak zdrowo się odżywiać, by uzupełnić niedobór witaminy D?

Dieta wzmacniająca układ immunologiczny powinna zawierać pokarmy, które uzupełnią niedobory witaminy D. Niestety, takich produktów nie ma dużo. By pomóc zadbać Ci o odporność, stworzyliśmy wykaz produktów, które należy spożywać. Dodatkowo znajdziesz propozycje wykorzystania ich tak, aby przygotowanie stało się samą przyjemnością!

Ryby morskie

Najlepsze źródło witaminy D to zdecydowanie ryby morskie, takie jak: łosoś, węgorz, śledź. Jesienią, zimą i w czasie, kiedy nie przebywasz na zewnątrz, zadbaj szczególnie, by te składniki znalazły się w Twoim codziennym jadłospisie. Możesz je spożywać zarówno w formie filetów, jak i z puszki czy uwędzone.

Ryby ponadto oferują różne inne bogate właściwości. Zawarte w nich kwasy omega-3 pomagają przy zachowaniu prawidłowego poziomu zdrowego cholesterolu czy układu neurologicznego. Dodatkowo wpływają na system immunologiczny, więc jeśli nadal zastanawiasz się, jak wzmocnić układ odpornościowy – sięgnij po ryby! Dodatkowo znajdziesz w nich witaminy A i E.


 Źródło witaminy D - te ryby włącz do swojej diety:

🐟 łosoś

🐟 śledź

🐟 sardynka

🐟 makrela

🐟 tuńczyk


Na co warto zwrócić uwagę, wybierając odpowiednie składniki przy diecie na odporność? Przede wszystkim, by kupować tłuste gatunki. Tak! Ryby te będą lepszym rozwiązaniem przy niedoborze witaminy D, ponieważ rozpuszcza się ona w tłuszczach.

łosoś - w czym jest witamina d?

Żółtka jaj

Jajka to kolejny składnik, którego nie może zabraknąć w Twojej diecie na odporność. Warto postawić na te podchodzące od kur z wolnego wybiegu. Czym bardziej naturalny sposób chowu, tym lepsze właściwości jajek. Gospodarstwa ekologiczne dbają o lepsze żywienie zwierząt, co bezpośrednio wpływa na jakość naszych produktów. Najlepszym źródłem witaminy D są żółtka.

Grzyby

Witamina D rozróżnia się na D3 i D2. Tą pierwszą dostarczamy do organizmu, dzięki spożyciu produktów odzwierzęcych np. wcześniej wspomnianych ryb i jajek. Jeśli jednak jesteś na diecie wegańskiej, warto by w Twoim jadłospisie zagościły grzyby. Są dobrym sposobem na uzupełnienie niedoborów witaminy D.

Źródło witaminy D – jak je wprowadzić do diety?

Jeśli już wiesz, w czym jest witamina D, pomyśl, jak dodać ją do codziennych posiłków. Świetnym sposobem na połączenie potrzeb Twojego organizmu są pasty! Możesz połączyć w nich zarówno ryby, grzyby, jak i jajka! Wykorzystasz je do kanapek na śniadanie lub jako farsz do jajek. Jeszcze prościej przygotujesz je posiadając wygodny blender kielichowy, taki jak NutriBullet rekomendowany przez Delimano.

Ryby nie wymagają wiele czasu, by zaoferować Ci naprawdę pyszny smak gotowej potrawy. Jednym z szybszych sposobów na jej zrobieni jest grill. Nie musisz wcale rozkładać wielkiego sprzętu w ogrodzie. Wystarczy grill elektryczny,wielofunkcyjna naleśnikarka lub dedykowana patelnia, z którymi możesz cieszyć się takimi pysznościami cały rok.

Więcej na temat zdrowego grillowania znajdziesz w artykule: Zdrowe grillowanie w domu – czemu nie! Przepisy na grilla.

Makarony stanowią równie wielowymiarową bazę do składników zawierających „dawkę słońca”. Spaghetti z tuńczykiem czy makrelą zajmą Ci kilka minut, by zrobić posiłek dla całej rodziny. Właściwie przygotowany może być zarówno podany na obiad, jak i na lunch czy kolację.

Makaron z tuńczykiem - zdrowa dieta na niedobór witaminy D

Pamiętaj! Słońce najlepszym źródłem witaminy D ☀️

Warto zadbać o naturalne wzmocnienie organizmu, jakim są prawidłowo dobrane składniki naszej diety. Niestety, w przypadku witaminy D z posiłków przyjmujemy jedynie ok. 20% dziennego zapotrzebowania. Pozostałe 80% powinniśmy pozyskiwać w trakcie przebywania na świeżym powietrzu.

Jeśli chcesz mieć pewność, że prawidłowo dbasz o swoje zdrowie, warto porozmawiać z lekarzem pierwszego kontaktu. Pomoże on dobrać prawidłowe suplementy, które skutecznie poradzą sobie z niedoborem witaminy D.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl